Danang, Hoi An en schietgebedjes 2 - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Marliene Pille - WaarBenJij.nu Danang, Hoi An en schietgebedjes 2 - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Marliene Pille - WaarBenJij.nu

Danang, Hoi An en schietgebedjes 2

Door: Marliene

Blijf op de hoogte en volg Marliene

04 Februari 2013 | Vietnam, Nha Trang

Het eerste verhaal was te lang, dus in 2 delen dan maar. Naar de reis naar Hoi An keek ik erg uit, was maar een uurtje en alsof je in een totaal andere wereld terecht kwam. Heel idyllisch, romantisch en sfeervol. De straten hangen vol met lantaarns en heeft een heuse boulevard waar je overal kan eten. Hier ben ik wel voor het eerst geconfronteerd met kinderen die moeten verkopen en dat blijft wel even hangen. Ze zouden eigenlijk in bed moeten liggen, maar kunnen al in goed Engels een verkooppraatje houden. Ik wil het niet stimuleren dus ik koop niets, maar het blijft moeilijk te weerstaan.

In Hoi An een tripje naar My Son (zeg: Mi Son) geboekt, of wat er van over is. Het is flink plat gebombardeerd door de Amerikanen. Toch zie je wel wat deze pagoda's en tempels hadden kunnen voorstellen en zijn ze met de entreegelden weer het een en ander aan het herstellen. Hier werd een deel van de Amerikaanse soldaten door de Vietcong afgeslacht en dat was wel te begrijpen, aangezien het heel heuvelachtig gebergte en veel bebossing was. De Vietnamezen kennen dit gebied op hun duimpje en denk ik dat de Amerikanen echt verrast werden. Iets waar de Vietnamezen natuurlijk vol trots over vertellen.
De gids was echt een kl**tzak. ( 2e sorry...) en dat is echt hoe je het soms niet kan treffen, zonde. Al scheldend, heuend ( is dat een woord?) spugend en totaal uitzinnig werden we als vee behandeld. No tip for you,mister!

Hoi An is meer een groot dorp, dus de bus geboekt naar Nha Thrang. Deze trip duurt 12 uur en kan zowel overdag als 's nachts gedaan worden. Veel reizigers doen dit natuurlijk 's nachts ( scheelt een hotelovernachting), maar dan kom je rond 06u aan en ben je eigenlijk wel doorreist. Want echt slapen doe je niet en heb je nog een volledige dag tegoed, je kan ook vaak pas vanaf 12 inchecken, dus voor mij was de keuze voor overdag reizen snel gemaakt. Mede doordat je dan ook nog wat van het landschap ziet.

Helaas bleek dat de company die de overdag reizen verzorgt nou niet echt fantastisch stond aangeschreven en dat werd al in de ochtend duidelijk. ik stond om 06u klaar voor vertrek en na 15 minuten wachten belde de receptioniste met de bus... deze vertrok pas om 09u, hadden ze niet doorgegeven, dus uiteindelijk om 09 uur stond ik weer klaar en ging dus met een schietgebedje (the sequel) de sleeperbus in. 12 uren duren best wel lang (Amsterdam-Kuala Lumpur) en je weet na een paar uur al niet meer dat je van achteren leeft. En met wel 1 stop (jawel, 1 hele korte stop na 3,5 uur) zijn we NIET meer gestopt. En nee, helaas heeft deze sleeperbus geen toilet. Dus dat was al een hele fijne onderneming, maar waar ik echt tot alle goden heb gebeden die er op de wereld bestonden was bij de bergpas die we in de avond, dus donker, benaderden.... De vrachtwagens konden amper de berg op, veel haarspeldbochten en de bus bleef gewoon alles en iedereen inhalen. Toeterend als een dolle, de koplampen inkijkend van het naderende verkeer en en rakelings passeren. Je zou er hoofdpijn van krijgen en check: ik had prijs!

Het klonk dan ook als muziek in de oren dat het vanaf het einde van de berg nog maar een uur rijden was. Ik wist niet hoe snel ik de bus uit moest en de taxi naar mijn hotel moest hebben en dat was zo'n fijn aankomen. Het hotel is fantastisch en heb als een roosje geslapen. Nha thrang is een fijne stop en ik ben blij dat ik hier wat langer verblijf. Vandaag eigenlijk een rustdag ingepland, maar bij de koffie ontmoette ik Judith en samen besloten er vandaag op uit te trekken naar de pagoda en het 27 meter hoge Boeddha beeld wat boven de stad uittorent. Heerlijk dus. Morgen een tour gepland en dan zien we wel weer verder.

Knuffel!

  • 04 Februari 2013 - 15:37

    Henk Van Heck:

    He Pluis,

    Geweldig om te lezen dit allemaal !! Blijf genieten ondanks eventuele dipjes ;) de zon gaat idd wel weer schijnen.

    Groetjes een jaloerse Henk

  • 05 Februari 2013 - 00:41

    Helga:

    ik zit met plezier en verbazing te lezen. x

  • 06 Februari 2013 - 09:56

    Mams:

    Hoi Lieffie,

    Inmiddels al een beetje tot rust gekomen? Ik hoop zo dat het een heerlijke omgeving is, waar je lekker kunt luieren, puzzelen, lezen, mindfeud spelen en....je boerderij bijhouden, anders haal ik je in! Ik doe mijn uiterste best, maar je weet het, grondaktes, spijkers en plakband, altijd een enorm gebrek eraan.

    Paps en ik moesten zo denken aan 1985 toen wij door Indonesie reisden, ook met de bus en allemaal bergweegetjes waar je elkaar niet kon passeren. De bus had -dacht de chauffeur die zijn grootrijbewijs kennelijk bij een kilo rijst had gekregen- altijd voorrang, dat nam-ie ook. Wij hebben duizend doden gestorven, gedacht dat wij onze drie bloedjes nooit meer zouden zien, hoe moesten zij het redden zonder ouders die zo onverantwoordelijk waren geweeest om zomaar 7 weken door Indonesie te trekken, kortom, 28 jaar later "l'histoire se repete". Lang leve de engeltjes!
    Vandaag voor paps de grote dag, hij ziet er erg tegenop maar weet dat het zo niet langer kan. Toch kijkt (hij ziet het nog ff niet) hij vooruit en heeft weer wat spulletjes gekocht voor iemand die een appartement in Antwerpen bewoont. Iets voor in de kelder, iets voor op de kelderdeuren, er moeten nog wat gaten gedicht worden achter het Bhoedda drieluik en....wij gaan de mini koffiebekertjes van Blond proberen. Gaan om even uit te rusten, gezellig na het controlebezoek morgen, heerlijk ons storten op de horeca in Anvers. Umi of Appelmans, dat laten wij in het midden. Allebei goed.
    Nog iets doen voor je? Nu kun je het nog laten weten. Dikke kus en enjoy, love you, mams

  • 09 Februari 2013 - 10:42

    Deborah:

    Geniet er van Marliene!!!!!!x

  • 12 Februari 2013 - 00:32

    Ijvi:

    Hoi liefje, ziet er allemaal top uit ik kijk uit naar je vehalen. Geniet nog lekker verder. Hele dikke knuffel
    ijvi

  • 14 Februari 2013 - 19:53

    Danielle:

    OMG, dat had ik dus echt niet getrokken van die busreis....respect lien, heerlijk om te lezen.
    ik doe vandaag allee in een keer, lijkt dan net n soort van boek.......je schrijft hilarisch, moet je wat mee doen....X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marliene

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 111525

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2017 - 02 November 2017

Peru

11 Juni 2015 - 02 Juli 2015

你好,早安 nǐ hǎo

20 Januari 2013 - 16 Februari 2013

Goodmorning Vietnam!

Landen bezocht: