Mqlboro, Bolex en Calvin Clain - Reisverslag uit Chaoyangxiang, China van Marliene Pille - WaarBenJij.nu Mqlboro, Bolex en Calvin Clain - Reisverslag uit Chaoyangxiang, China van Marliene Pille - WaarBenJij.nu

Mqlboro, Bolex en Calvin Clain

Blijf op de hoogte en volg Marliene

29 Juni 2015 | China, Chaoyangxiang

Op dag 19, heb ik nog 10 dagen in te halen in mijn blog. Te starten met een van de hoogtepunten van de reis. Het Terracotta Leger in Xi-An. 4 boeren die in 1974 een waterput aan het graven waren, stuitten per toeval op een beeld en zo werd een van werelds beroemdste archeologische vondsten gedaan. De 13-jarige Emperor Qin Shi Huang was een redelijk angstige jongen (en ook niet voor niets, aangezien, verraad, jaloezie en moord aan dagdagelijkse basis stonden voor de hogere kringen).
Maar hij dus het meeste bang voor was, dat hij na zijn dood nog aangevallen zou worden en daarom gaf hij de opdracht om een leger op te zetten van terracotta om hem te beschermen. Volledig met soldaten, krijgers, admiralen, generaals, boogschutters én paarden.

Deze archeologische vondst is op dit moment verdeeld over 3 "pits" Pit 1 is de grootste pit (vergelijkbaar met een megagrote vliegtuighangar) en ook de meest indrukwekkendste. Hier staan ruim 8000 beelden (life size), waarvan maar 2000 beelden en paarden zichtbaar zijn. Nog dagelijks worden er opgravingen en herstellingen gedaan, want helaas zijn er vrijwel geen volledige beelden meer intact. Maar het is zo indrukwekkend! Geen enkel gezicht is hetzelfde, dus het zijn allemaal unieke stukken. Hier veel foto's van gemaakt, het zal sorteren worden!

Zijsprongetje in dit verhaal, wat wel leuk is om te weten is dat er een Duitse student in China zo gefascineerd was door dit leger, dat hij volledig verkleed in terracottakostuum en schoenen over de reling is gesneakt en zich stokstijf tussen de opgestelde beelden opstelde. De beveiliging die in grote getale toesnelden heeft ruim 5 minuten moeten zoeken, voordat ze hem ontdekt hadden. Meelopen deed hij niet, dus hebben ze hem opgetild, waar hij zich nog steeds als een beeld gedroeg en dus als een plank weggevoerd werd. Hij werd vermanend toegesproken en kreeg geen straf, wat uitzonderlijk is in China. (Rijden zonder rijbewijs is 20 dagen cel bijv)

In Xi-An, en eigenlijk overal, is er weer aan de toeriste, gedacht. Overal kan je meuk kopen. Heul veul meuk! Maar het is echt hilarisch om de fouten te zien op de t-shirts, petten, juwelen enz. Want zeg nou zelf, je wil toch paraderen met een een rieten hoed met een rode rand erop die de volgende tekst bevat: mqlboro. En met een bolex om je pols ben je echt "the man" natuurlijk draag je dan een T-shirt van Calvin Clain of Vessace. Maar deze tekstfoutjes gebeuren ook bij officiële kloosters of bezienswaardigheden. Je zou toch denken dat deze massaal worden gedrukt, maar er kunnen rustig in hetzelfde complex 10 bordjes staan, waarvan 9 goed zijn en 1 fout. " No Somking" bijv ipv "No Smoking" of " Glass with Care" die de toegangsdeur van KFC sierde... Ik vermoed dat we voorzichtig moeten zijn met de glazen deur. Over de vertalingen van de menukaarten maar te zwijgen (we zijn al blij als er een vertaling is) maar als de vertaling van een gerecht met "grootmoeders saus" vertaald wordt naar "sauce over my grandma" kan mijn dag niet meer stuk.
Tevens hebben we geleerd dat we sommige vertalingen echt letterlijk moeten nemen... Chicken feet zijn ook echt Chicken feet... En geen dijtje of vleugel... Check the picture!

Na Xi-An nemen we de nachttrein naar Nanjing, een ruim 11 uur durende reis in softsleepers. 4 per compartiment en met wat gewissel liggen we allemaal aaneengesloten. Eigenlijk redelijk goed geslapen voor een paar uurtjes, de dag echter was een beetje verloren daarna. De brug over de Yatze, die in de mist lag, was dan ook jammer en niet bijzonder. Kolossaal is niet automatisch mooi en dat gold ook voor Het presidentiële paleis wat daarachter bezocht werd. Het was zodanig van westerse stijl, dat het oh en ah effect eraf was. Deze dag maar gauw vergeten en ons verheugen op de sierlijke tuinen die we gaan bezoeken in het stadje Suzhou, the Lingerins Gardens en met recht prachtig. De eerste keer dat we meer kleur zien in de natuur. De droogte is hier veel minder dan in de steden die we hiervoor hebben gezien. Door deze tuin besef je dat je dat echt gemist hebt. Iets waar je nu pas ineens bij stil staat. En als dan 's avonds ook de eerste regenbui hebt, beseffen we wat een mazzel we gehad hebben gedurende onze reis. Het is toch een beetje regenseizoen, maar we fietsen er mooi tussendoor. 'S morgens is het weer droog en vertrekken we richting Shanghai. Laat maar komen!
de stad is zoals ik me Beijing had voorgesteld (en wat dus niet was) Grote ledschermen, modern, lampjes, lichtjes en stads! Toch wel even een fijne verwelkoming en afwisseling. In Shanghai heb je de Bund, een boulevard die aan de rivier ligt, die de stad in delen deelt. Van beide kanten heb je mooie uitzichten naar wolkenkrabbers en immense kantoorgebouwen. Ook de tv toren is het bekijken waard en een herkenningspunt in de stad die door viaducten is overgoten. Lekker gewandeld over Nanjing Road, de PC Hooft van Shanghai.
De optionele excursie Shanghai by night geboekt en dat was super! Alles verlicht in felle kleuren. We hebben de jinmao tower bezocht naar de 88ste verdieping (lift ging 9 meter per seconde, whoop whoop!) vanaf hier was het uitzicht over de verlichte stad niet te beschrijven. Prachtig!

De dag hierna hadden we een vrije dag en kon je optionele excursies boeken. Het dagprogramma heb ik laten gaan en ben er met 2 fantastische reisgenoten op stap gegaan naar de stad. Helaas regende en onweerde het en als het regent dan regent het... En als het onweert, dan klapt het gewoon! Wat een heftig onweer! Het was ook mistig en een bezoek aan "de flessenopener" ( een wolkenkrabber in de vorm van een flessenopener) hebben we moeten laten schieten.
'S avonds heb ik wel de optionele excursie genomen en ben ik naar "era" geweest. Een show a la cirque du soleil en enorm genoten. Je blijft een theaterdier he ;-)
En zo kwam er aan Shanghai ook een einde. Met nog een stadsbezoek op de 3e dag, wat tuinen, winkeltjes en een bijzonder licht-tunneltje, staan we op het vliegveld om naar Guilin te vliegen, waar we de laatste dagen ingaan van deze reis. Tussen de bergen en dus last van heftige turbulentie vliegen we ruim 1500 km verder. (jahaa, we zitten nog steeds in China!)

Zo, ik ben weer aardig bijgewerkt, de volgende blog zal waarschijnlijk vanuit NL of BE zijn, nu oogjes dicht en snaveltjes toe... Morgen gaat om 05u30 de wekker om richting Hongkong te vertrekken, de laatste stad is deze groepsreis... Tot snel! X