De navel van de aarde... dag 8 en 9 - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marliene Pille - WaarBenJij.nu De navel van de aarde... dag 8 en 9 - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marliene Pille - WaarBenJij.nu

De navel van de aarde... dag 8 en 9

Door: Marliene

Blijf op de hoogte en volg Marliene

31 Oktober 2017 | Peru, Cusco

We verruilen het hoogst gelegen punt van deze reis weer voor lagere vlaktes en zullen een flinke trippel afleggen. Dit doen we per bus en zal 10 uur in beslag nemen. We zien er een beetje tegenop. Het is niet met eigen vervoer, maar per toeristenbus waar we als groep mee in zullen voegen. Ons eindpunt is Cusco, de voormalige hoofdstad van Peru. Cusco staat voor “de navel van de aarde” omdat de inca’s op allerlei plekken een gouden staf in de grond staken en dat enkel in Cusco ging. Nu ben ik ook in China geweest en ook daar hebben ze “de navel” en er zullen vast meer plekken zijn op deze aardbol.

Aangekomen bij het busstation zien we een mooie bus, met ruime plekken, toilet aan boord, usb oplaadpunten en wifi… reis is toch ook niet meer wat het geweest is :-)
( lees zeker nog eens het schietgebedje van mijn Vietnam reis na)

We maken 5 tussenstops onderweg en het is meer dan de moeite waard..
Om naar de eerste stop te gaan (Pucara) moet je door het plaatsje Juliaca gaan. Voordat we het stadje inrijden moeten de dames checken of ze hun sportbeha aanhebben...mijn god, je kan het niet eens een weg noemen...zigzaggend, door grote kuilen en hobbels rijden we deze bumpy road.
Pucara wordt de koffiestop. Met een mooi kerkje, waterbekkens en heerlijke koffie to go. Zeker niet onbelangrijk. :-)

Stop 2 is een Chinese stop met uitzicht op de gletsjer Chimboya (snel eruit, fotootje maken en weer snel erin.)

Stop 3 is een lunchbuffet, lekker buiten kunnen zitten ( onder een tent, want je zit zo dicht bij de evenaar en hoog, dat je binnen no time je schedel van een rood kleurtje voorziet)

Hierna volgt Raqchi, een archeologisch complex uit de inca tijd. Onze eerste echte ontmoeting met veel stenen, heel veel stenen als voorbereiding op machu picchu. We worden weer omgeven door bergen en veel groen. Voor de liefhebbers check mijn Facebook voor een filmpje in de rondte. Je kan het bijna niet op foto vastleggen, maar het is echt overweldigend.
Hier zien we voor het eerst ook allemaal dubbele stiertjes op de daken. Altijd per 2 en staan voor voorspoed,geluk, respect en gelijkheid voor man en vrouw.

De laatste stop is de prachtige kerk San Pedro in Andahuaylillas. Van de buitenkant verwacht je niet wat je aan de binnenkant zal aantreffen. Veel mooie gouden beelden, fresco’s en prachtige geschilderde daken. Foto’s mochten niet genomen worden, maar bij de entree kreeg je een cd’tje mee met beeldmateriaal… nu nog een computer vinden waarmee ik deze kan bekijken. Misschien geven ze over een jaar een USB stick mee of krijg je een downloaden. :-D

We rijden door naar Cusco en worden per minibusje vervoerd naar ons hotel, de koffers gaan in een mini vrachtwagentje… aangekomen bij ons hotel in de wijk San Blas, begrijpen we waarom.
De weg is zo smal dat je als je daar als voetganger loopt, je je plat tegen de muur moet zetten om de auto’s te laten passeren.
We gaan nog snel een hapje eten en door het labyrinth van smalle steegjes zien we de 12-hoekige steen. Een steen met 12-zijdes die perfect weer ingepast worden door andere stenen.

We gaan laat naar bed (wel om 22u15) en voor het eerst slaap ik bijna 5 uur achter elkaar! Hiep hiep hoera!

Dag 9, omgeving Cusco.
Vandaag hebben we een half dagje excursie naar (wederom) wat archeologische sites, deze sites stonden met elkaar in verbinding zodat ze elkaar konden waarschuwen als ze vijanden zagen. De ene site was een waterreservoir, bij een andere site werden religieuze rituelen uitgevoerd of dienden ze van militaire betekenis. Bij alles was wel een grote gemene deler en dat waren de immense rotsblokken. Dat varieerde van 20-60 ton. Hoe ze dat omhoog en gepast kregen….? Heul veul mensen :-)
Sommige sites zijn nog mooi in staat gebleven. Het is ook bijzonder dat ze de stand van de zon op bepaalde feestdagen zo gebruiken dat die dan door een bepaald raam of opening of spleet valt zodat ze bijzondere zaken konden doen “oplichten”.

Na een lunch zijn we naar de plaatselijke “Beverwijkse” zwarte markt geweest. Hier en daar hadden we al wat souvenirs binnen, maar we waren nog niet voor iedereen geslaagd. De winkeltjes zijn zo klein, dat het bijna geen winkeltje genoemd mag worden. Het zal hooguit 2 bij 3 meter zijn en beide zijden zijn volgebouwd, net zoals de voorkant. Vrijwel van elk waar wat ze verkopen aan textiel, hangen ze uit. Maar uiteindelijk toch voor de meeste zaken geslaagd en onderhandelen is een leuk spel geworden.
Lekker een vrij middagje en voor de eerste keer regen. Bepakt en bezakt berg op naar ons hotel wandelen vonden wij geen optie, dus voor 6 solletjes, inclusief fooi, hand opgestoken en ons laten afzetten bij de coffeeshop. Of het een reguliere taxi was? Op zo’n hoosbui waren wij niet gekleed, wat dat betreft hebben we veel mazzel met het weer.

Onze koffers pakken we weer in, enkel moeten we ook een nachtrugzak meepakken. Morgen gaan we naar de heilige vallei en slapen we in een klooster om daarna naar de machu pitchu te gaan.
Ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Het is een flinke trip met bus, trein, bus, gegidst wandelen en weer vice versa,,,,

• 31 Oktober 2017 - 08:18

Ingrid:

Zoooo leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen. Alle registers van willen zien, voelen, ruiken, ervaren, etc. gaan weer open. Veel herinneringen komen boven. Maar zo'n verre, hoge, avontuurlijke reis....Zo bijzonder dat jullie dit doen en dan maar op deze manier ons laten meegenieten. Ben st...benieuwd naar alle foto's. Geniet nog (heel) even. Goede terugreis en dikke knuffel, Ingrid

• 31 Oktober 2017 - 10:24

Sarah Crauwels:

Zo leuk om te volgen! Geniet er nog lekker van